0

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte van
het laatste nieuws en aanbiedingen

Media Widget 01Media Widget 02Media Widget 03

No More display

Terug naar www.laroche-posay.be/nl
Save your skin

Zonnebescherming en sporten

Img_Zonnebescherming en sporten

Sporten is een geweldige manier om je gezondheid en humeur te verbeteren. En natuurlijk is tijd buiten doorbrengen een mooie kans om je vitamine D aan te vullen. Maar als je regelmatig buiten traint, betekent dat langdurige blootstelling aan de zon en een risico op door de zon veroorzaakte schade zoals zonnebrand, vroegtijdige veroudering en zelfs huidkanker.

Wist je dat zelfs in bewolkte omstandigheden tussen 30% -70% van de UV-stralen het aardoppervlak kan bereiken, afhankelijk van de wolkendichtheid? Voorzichtigheid is dus altijd geboden.

Om veilig te kunnen sporten in de zon en de voordelen te plukken in plaats van de nadelen, moet je je huid beschermen. Zonnebeschermingsproducten in zakformaat zijn je beste bondgenoot om regelmatig opnieuw aan te brengen buitenshuis.

Algemene zonbeschermingsmaatregelen voor alle sporten:

  • Gebruik geschikte zonnebescherming op alle blootgestelde delen van de huid: breedspectrum UVA-UVB-bescherming met SPF 30-50 +. Het door jou gekozen product moet altijd water- en zweetbestendig zijn en denk eraan om tijdens het trainen elke 2 uur opnieuw in te smeren.
  • Verminder je blootstelling aan de zon door work-outs te vermijden tussen 10.00 en 16.00 uur, wanneer de zon het sterkst is. Of train zoveel mogelijk in de schaduw.
  • Gebruik beschermende kleding zoals een hoed of een pet, een T-shirt met lange mouwen, een lange broek en een zonnebril om blootstelling aan de zon te beperken.
  • Omdat zweet ervoor zorgt dat zonnebrandcrème in de ogen komt en prikt, is het essentieel om een ​​anti-migratieproduct te vinden dat veilig is, zelfs rond de ogen en geschikt is voor lenzendragers*.
  • Natuurlijk is regelmatige bescherming tegen de zon een must. Maak gebruik van je pauzes tijdens de training of de rust om minstens elke 2 uur opnieuw in te smeren. Een gezichts- en lichaamsmist is een bijzonder handig en verfrissend formaat voor on-the-go applicatie.

Specifieke tips per sport

Watersporten (surf, paddle, bodyboard) :

Verbeter je bescherming met een waterbestendige zonnebrandcrème, want zonlicht wordt weerkaatst door het water en natte omgevingen kunnen het beschermingsniveau verlagen.

Let er ook op dat de zonnebescherming direct op een natte huid kan worden aangebracht zonder in te leveren op de werkzaamheid. Als aanvulling op je bescherming, waarom niet investeren in kleding en zwemkleding met UV-bescherming?



Wintersporten (skiën/snowboarden) :

Zelfs bij koud weer zijn de zonnestralen nog steeds actief en bijzonder intens op grote hoogte.Wist je dat maar liefst 90% van het zonlicht wordt weerkaatst door de witte sneeuw**? 

De Skin Cancer Foundation raadt iedereen aan om tijdens de wintermaanden zonnebrandcrème te blijven gebruiken, en dat geldt natuurlijk vooral voor skiërs en snowboarders! Geef op de piste de voorkeur aan een product met een zeer hoge bescherming voor onderweg voor bijzonder gevoelige of blootgestelde zones.



Andere buitenactiviteiten (triatlon, lopen, trail, klimmen, voetbal, golf, etc.):

Hardlopen en buitensporten brengen langdurige blootstelling aan de zon met zich mee, wat allemaal kan leiden tot een verhoogd risico op schade door de zon en huidkanker. Het is daarom essentieel dat je bovenstaande advies toepast om je blootstelling te verminderen (beschermende kleding, het tijdstip van de dag controleren, je blootstelling aan de zon controleren).

* Use test under ophthalmological supervision, 53 subjects, for Anthelios Ultra.
** WHO

DE BESTE BESCHERMING TEGEN DE ZON VOOR MIJ

Ons 3-stappenplan om jezelf te beschermen tegen kanker