0

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte van
het laatste nieuws en aanbiedingen

Media Widget 01Media Widget 02Media Widget 03

No More display

test Fb connect
| | |
|segment event : ARTSEG_OP_SLEEPIKAR| |articleType de la liste :|

Sleepikar

Wat is slaap en waarom is het belangrijk?

Slaap is een mysterieuze staat waarin we verkeren. Een keer per dag (of meer als je een dutje doet) glijd je af in een staat van veranderd bewustzijn en onbewustzijn van je omgeving. Maar wat gebeurt er juist in je hersenen tijdens deze belangrijke uren rust en hoe beïnvloedt het de rest van je lichaam?

Wat is slaap en waarom is het belangrijk?

Slaap is een staat van veranderd bewustzijn en verminderde interactie met onze omgeving. Tijdens de slaap wisselen we af tussen de REM- (rapid eye movement) en niet-REM-slaap. De niet-REM-slaap bestaat uit 4 verschillende fasen met verschillende kenmerken. Slaap is een herstellend proces waarbij zowel het lichaam als de hersenen hersteld worden. Het heeft ook een “detox”-effect. Goed slapen is essentieel voor de geheugenfunctie, wondgenezing, afweerfunctie en de werking van hormonen in ons lichaam. Het is vooral vitaal voor het goede groeiproces, de algemene gezondheid en welzijn van kinderen. Huidproblemen bij kinderen zoals atopische dermatitis kunnen de slaap beïnvloeden en vragen specifieke eczeemgevoelige huidverzorging om de jeuk te verzachten en een goede nachtrust te bevorderen.

Wat is slaap nu precies?

Voor de meesten onder ons lijkt het antwoord vrij eenvoudig. Het is wanneer je in slaap valt en je je niet bewust bent van je omgeving voor een bepaalde periode. Na een tijdje word je wakker, hopelijk vol energie en fris. In meer wetenschappelijke termen is slaap een terugkerende staat van veranderd bewustzijn en verminderde interacties met onze omgeving waarin onze sensorische lichaamsfuncties en moedwillige spieren geremd worden.

De precieze processen die actief zijn in de hersenen en de rest van het lichaam tijdens de slaap zijn complex en worden nu nog altijd onderzocht. Lees verder voor een interview over wat tijdens de slaap gebeurt en waarom deze uren rust zeer belangrijk zijn voor volwassenen en vooral voor kinderen.

Wat zijn de fasen van de slaap?

Wanneer we slapen, wisselen we af tussen twee soorten slaap: REM (rapid eye movement)-slaap en niet-REM-slaap. Alles begint met de niet-REM-slaap. Die is onderverdeeld in 4 verschillende fasen.

• De eerste is een overgangsfase tussen waken en slapen.
• De tweede is lichte slaap, waarin je hartritme en je ademhaling gereguleerd worden en je lichaamstemperatuur daalt.
• De derde en de vierde fase zijn fasen van diepe slaap.
• Dan gaan we over naar de REM-slaap. Die is gekenmerkt door snelle oogbewegingen achter de gesloten oogleden. Tijdens deze fase werken onze hersenen op een gelijkaardige manier als wanneer we wakker zijn. Onze ademhaling versnelt, en onze spieren zijn tijdelijk verlamd wanneer we dromen. We wisselen gemiddeld vier tot vijf keer per nacht af tussen deze twee soorten slaap. Dit slaappatroon geldt zowel voor volwassenen als kinderen.

Waarom is slaap zo belangrijk?

Slaap is een cruciaal herstellend proces

Wanneer we slapen ondergaan het lichaam en de hersenen herstel. Tijdens de slaap is het lichaam in staat om zichzelf te helen en afvalstoffen van het metabolisme te verwijderen die tijdens de wakkere perioden opgestapeld worden.  Dat geldt vooral voor de hersenen waar giftige stoffen zoals reactieve zuurstofsoorten “weggespoeld” worden aan een sneller tempo tijdens de slaap dan wanneer we wakker zijn.  In beide gevallen wordt gedacht dat het “detoxeffect” te wijten kan zijn aan het vertraagde metabolisme van het lichaam, waardoor herstellende processen de overhand kunnen nemen.

De hersenen blijven vrij actief tijdens de slaap, en slaapkwaliteit blijkt essentieel te zijn om de basis te leggen voor nieuwe herinneringen en om ze te consolideren.  Naast ontgifting van het lichaam, is slaap ook een periode van groei en herstel. Anabolische (groeibevorderende) hormonen zoals het menselijk groeihormoon worden bij voorkeur tijdens de slaap vrijgegeven. Dat is de reden waarom gedacht wordt dat slaap essentieel is voor een goede wondheling.  Er worden steeds nieuwe functies van de slaap ontdekt, bijvoorbeeld dat het een vitaal effect heeft op het behoud van het immuunsysteem en de manier waarop hormonen in ons lichaam werken.

Waarom is slaap vooral voor kinderen belangrijk

Slaap is essentieel voor de gezondheid en de ontwikkeling van kinderen

Slaap is essentieel voor de gezondheid en het welzijn van zowel volwassenen als kinderen, maar die laatsten zijn extra afhankelijk van kwaliteitsvolle rust en meer uren slaap.

Studies hebben aangetoond dat kinderen die regelmatig een goede slaapkwaliteit hebben zich beter concentreren, gedragen, leren, onthouden en een betere algemene mentale en fysieke gezondheid hebben. Niet voldoende slapen kan leiden tot hoge bloeddruk, obesitas en zelfs depressie. Aangezien het groeihormoon bij voorkeur tijdens de slaap vrijgegeven wordt, kan (langdurig) slaaptekort de groei van kinderen ook beïnvloeden.


Eczeem: Een belangrijke oorzaak van slaaptekort bij kinderen

Atopische dermatitis kan de slaap van kinderen beïnvloeden

Als je kind atopische dermatitis (eczeem) heeft mag dat niet vergeten worden als mogelijke oorzaak van verstoorde slaap. 90% van de kinderen met eczeem hebben jeuk en krabben ‘s nachts waardoor ze elke nacht een volledig uur slaap verliezen. Eczeemgevoelige huidverzorgingsproducten zoals LIPIKAR Syndet AP+ bij het baden gevolgd door een rijk verzachtend product zoals LIPIKAR Baume AP+ voor het slapengaan zouden deel moeten uitmaken van de avondroutine. Deze eenvoudige stappen kunnen het krabben met de helft verminderen en je kind heeft een goede nachtrust...en is de volgende ochtend veel opgewekter!

1 Raymond Cespuglio, Damien Colas, & Sabine Gautier-Sauvigné, "Energy Processes Underlying the Sleep Wake Cycle"; Chapter 1 in Parmeggiani & Velluti (2005).
2 "Brain may flush out toxins during sleep". National Institutes of Health. Archived from the original on January 16, 2014.
3 https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Understanding-Sleep
4 Gümüştekín K, Seven B, Karabulut N, Aktaş O, Gürsan N, Aslan S, Keleş M, Varoglu E, Dane S (2004). "Effects of sleep deprivation, nicotine, and selenium on wound healing in rats". International Journal of Neuroscience. 114 (11): 1433–1442. doi:10.1080/00207450490509168. PMID 15636354.
5 "Sleep-wake cycle: its physiology and impact on health" (PDF). National Sleep Foundation. 2006. Retrieved 24 May 2017.[permanent dead link]

  • Facebook
  • Pin

Aanbevolen producten

Alle producten bekijken