0

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte van
het laatste nieuws en aanbiedingen

Media Widget 01Media Widget 02Media Widget 03

No More display

test Fb connect
| | |
|segment event : ARTSEG_OP_SLEEPIKAR| |articleType de la liste :|

Sleepikar

Waarom slaaptekort slecht is voor je gezondheid (en geluk!)

Het is officieel:te weinig slapen is een epidemie. Een derde van de volwassenen slaapt minder dan de aanbevolen uren slaap. De boosdoeners? Werkgerelateerde stress, ploegenarbeid, gebruik van digitale toestellen ‘s avonds...

Waarom slaaptekort slecht is voor je gezondheid (en geluk!)

Het is officieel: te weinig slapen is een epidemie. Een derde van de volwassenen slaapt minder dan de aanbevolen uren slaap. Experts wijzen naar werkgerelateerde stress, ploegenarbeid en het gebruik van digitale toestellen ‘s avonds die de hersenen in waakmodus houden. Ouders met jonge kinderen merken logischerwijs ook dat hun slaap verstoord is! 

Gevolgen op korte termijn van te weinig slaap Langetermijngevolgen op de gezondheid
Aangetaste cognitieve werking
Concentratieproblemen
Prikkelbaarheid en stemmingswisselingen
Gebrek aan empathie

Geheugenverlies Verhoogd risico op:
- beroerte
- hartaanval
- diabetes
- obesitas
- hoge bloeddruk
- depressie

Je kan heel veel doen om je slaapkwaliteit te verbeteren:


• Er een goede “slaaphygiëne” op nahouden
• Dagelijks sporten, maar niet te kort voor het slapengaan
• Cafeïne vermijden na de middag
• Licht avondeten in de vooravond
• Digitale toestellen twee uur voor het slapengaan uitzetten
Slaaptekort is ook onmiddellijk gerelateerd met de huid. Langdurig slaaptekort veroorzaakt duidelijke verouderingstekeningen: donkere kringen, wallen, rimpels… En huidproblemen kunnen op hun beurt de slaap beïnvloeden: 90% van de kinderen met eczeem hebben door aanhoudende jeuk problemen met een goede nachtrust.

Slaap jij genoeg?

Moet ik mikken op 8 uur slaap per nacht?

"Slaap lekker” - als dat nu eens zo eenvoudig was! Het is een oude spreuk die enorm moeilijk is om in praktijk om te zetten. Bijna iedereen zal het gevoel hebben niet voldoende te slapen - of voldoende kwaliteitsvol - op het een of andere moment in ons leven. Onderzoek heeft aangetoond dat slaaptekort een groeiend algemeen probleem is dat een serieuze weerslag kan hebben op de gezondheid en de levenskwaliteit.

Maar eerst en vooral, hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?

Als volwassene, kan je best op 8 uur slaap per nacht mikken. Het blijkt dat dit wijdverspreide idee vrij dicht bij de realiteit aanleunt. De National Sleep Foundation raadt volwassenen tussen 18 en 64 aan om 7-9 uur per nacht te slapen. Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen.

Kan je niet slapen? Je bent niet alleen!

Insomnie en slaaptekort is een groeiende epidemie


Als je aan insomnie lijdt, onderbroken slaap of over het algemeen onbevredigende rust, dan ben je lang niet de enige. Het CDC meldt dat een derde van de volwassenen in de VS minder dan de aanbevolen uren slapen.

In Frankrijk wordt 73% van de mensen minstens een keer per nacht wakker. En de druk van het ouderschap vergroot het probleem: 60% van de mensen met een kind heeft het gevoel onvoldoende te slapen. Ontelbare andere studies komen tot dezelfde bevindingen: De realiteit is dat onvoldoende slaap een algemene epidemie aan het worden is.

Belangrijkste oorzaken van slaaptekort

Werkgerelateerde stress, ploegenarbeid, digitale toestellen... en kinderen!

De belangrijkste oorzaak van verstoorde slaap is vaak dat je voor kinderen moet zorgen. Kinderen die ‘s nachts wakker worden hebben een enorme impact op de slaapkwaliteit van hun ouders. Als je kinderen je ‘s nachts wakker houden, probeer dan deze tips van een kinderslaapspecialist [link naar Sleepikar Artikel 3 <h2> 10 tips om je kind te laten slapen]

Andere belangrijke oorzaken van slaaptekort zijn werkgerelateerd. Misschien heb je een baan met een hoge werkdruk en merk je duidelijke stress overdag die zich ‘s nachts voortzet? Of je bent een ploegarbeider die regelmatig moet wisselen tussen overdag en ‘s nacht slapen?

Als kinderen of werkstress niet de oorzaak zijn, zouden je schermen je misschien uit je slaap kunnen houden?

Digitale toestellen houden de hersenen in waakmodus

Veel experts denken dat onze slaapproblemen iets te maken hebben met de digitalisering van de postmoderne manier van leven: met andere woorden, gekluisterd aan onze smartphones, tablets en andere toestellen leven.

Deze constante stimulatie houdt onze hersenen bezig tot diep in de nacht en het blauwe licht van de schermen van de toestellen remt de productie van het slaaphormoon, melatonine. De statistieken spreken voor zich: 20% van de mensen laat zijn smartphone ‘s nachts aan, 50% wordt wakker gemaakt door berichten en 30% antwoordt onmiddellijk op berichten.

5 signalen die wijzen op een slaaptekort

  • Je hebt concentratiemoeilijkheden: slaaptekort beïnvloedt de cognitieve functie, met het risico om prestaties op school of op het werk te beïnvloeden.
  • Je bent prikkelbaar met stemmingswisselingen: slaaptekort kan je capaciteit beïnvloeden om met het dagelijkse leven om te gaan.
  • Je hebt hersenmist die niet weg lijkt te gaan: nogmaals, de effecten op de cognitieve functie kunnen je hersenen in trage modus laten.
  • Je hebt moeilijkheden om met andere mensen om te gaan: naast de intellectuele functie, kan slaaptekort je EQ aantasten, waardoor je minder in staat bent om empathie te tonen.
  • Je hebt “seniorenmomenten” met verlies van de geheugenfunctie.

Effect van slaaptekort op de fysieke en mentale gezondheid

Op lange termijn kan een slechte slaapkwaliteit verstrekkende gevolgen hebben voor je algemene gezondheid. Het verhoogt je zogenaamde “cardiovasculaire risico”, waardoor je een groter risico loopt op problemen zoals beroertes en hartaanvallen. Het wordt ook gerelateerd met hoge bloeddruk, diabetes en obesitas. Behalve fysieke gezondheidsproblemen, is slaap ook een factor bij mentale gezondheidsproblemen zoals depressie. Het kan niet genoeg benadrukt worden: Goede slaap staat centraal in een goede gezondheid en geluk. Lees verder in het volgende onderdeel om de beste tips te ontdekken om je slaap te verbeteren.

5 tips voor een goede nachtrust

  • Oefen een goede “slaaphygiëne”: Dat betekent een vast tijdstip hebben om te gaan slapen en op te staan, en daar houd je je aan. Vermijd dutjes en lang uitslapen in het weekend, omdat dit het circadiaans ritme van je lichaam in de war kan brengen.
  • Sport dagelijks,... maar niet te laat. Een stevige work-out is een fantastische manier om je op te maken voor een goede nachtrust, maar zorg ervoor dat je minstens 4 uur laat tussen je work-out en je bedtijd om je lichaam tijd te geven om te ontspannen.
  • Drink cafeïnehoudende dranken zoals thee en koffie enkel voor de middag. Dat zal je lichaam de tijd geven om de cafeïne weg te werken tegen dat je moet gaan slapen.
  • Eet een licht avondmaal in de vooravond. Te laat eten kan reflux veroorzaken en de slaap beïnvloeden.
  • Vermijd elektronische toestellen minstens 2 uur voor het slapengaan. Dim ook de lichten in je woonkamer tijdens die periode. Dat zal helpen om je hersenen uit te leggen dat het bijna bedtijd is en stimuleert de productie van het slaaphormoon melatonine.

Impact van slaap op de huidkwaliteit...

Slaaptekort verergert verouderingstekenen

Tijdens een kwaliteitsvolle slaap wordt de celvernieuwing versneld met factor 2 en de huid bevordert ook de productie van haar eigen bouwmaterialen zoals collageen en elastine. Wanneer iemand aan slaaptekort lijdt, zullen er waarschijnlijk duidelijke tekenen op zijn gezicht verschijnen:

  • Donkere kringen en wallen onder de ogen
  • Meer rimpels en de huid verliest aan volume
  • Vale, glansloze teint
  • Huidinfecties en koortsblaasjes

…En huidproblemen beïnvloeden ook de slaapkwaliteit!

Jeuk door eczeem heeft een enorme impact op de slaap

Bij La Roche-Posay begrijpen we dat eczeemgevoelige huid nauw verbonden kan zijn met de slaapkwaliteit. 90% van de kinderen met atopische dermatitis heeft last van nachtelijke jeuk en krabben en in dezelfde grootorde heeft 90% daardoor een verstoorde slaap.

  • Facebook
  • Pin

Aanbevolen producten

Alle producten bekijken