0

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte van
het laatste nieuws en aanbiedingen

No More display

test Fb connect
| | |
|segment event : ARTSEG_OP_SLEEPIKAR| |articleType de la liste :|

Sleepikar

Slaapproblemen bij kinderen: 10 top tips van een slaapdokter

Slaapproblemen of -stoornissen bij kinderen omvatten insomnie (niet voldoende slapen), hypersomnie (te veel slapen) en parasomnie (zich tijdens de slaap raar gedragen). Ze zijn vaak uniek bij elk kind afzonderlijk en kunnen zelfs het gevolg zijn van de inspanningen van de ouders - met de beste bedoelingen - die eigenlijk de slaapproblemen nog verergeren. Slaapproblemen bij kinderen kunnen ook voortkomen van huidproblemen zoals atopische dermatitis of eczeem. We hebben kinderslaapexpert Dr. Sarah Bursaux geïnterviewd om meer te weten te komen over slim slaapgedrag en om haar 10 top tien an tips te weten te komen om je kind te laten slapen.

Slaapproblemen bij kinderen: Top tien van de tips van een slaapdokter

Slaapproblemen of -stoornissen bij kinderen omvatten insomnie (niet voldoende slapen), hypersomnie (te veel slapen) en parasomnie (zich tijdens de slaap raar gedragen). Veel is uniek bij elk kind afzonderlijk en kan zelfs een gevolg zijn van de inspanningen van de ouders - met de beste bedoelingen - die eigenlijk de slaapproblemen nog verergeren. Slaapproblemen bij kinderen kunnen ook voortkomen van huidproblemen zoals atopische dermatitis of eczeem. We hebben kinderslaapexpert Dr. Sarah Bursaux geïnterviewd om meer te weten te komen over slim slaapgedrag en om haar 10 top tips te weten te komen om je kind te laten slapen.

Wat is een slaapstoornis precies?

En welke slaapstoornis heeft mijn kind?

Een slaapstoornis is elke verstoring van de duur of kwaliteit van de slaap. Dat houdt in: moeilijk in slaap vallen en door blijven slapen, maar ook slapen en toch niet fris opstaan.

Slaapstoornissen in de kindertijd zijn in 3 categorieën onder te verdelen:
Insomnie (niet voldoende slapen of slapeloosheid)
Hypersomnie (te veel slapen - mensen zijn niet gemaakt voor een winterslaap!) en
Parasomnie (raar gedrag tijdens de slaap zoals wandelen, spreken, handelen buiten je dromen...).

Naast medische categorieën zijn veel slaapstoornissen uniek voor elk kind en Dr. Bursaux is gespecialiseerd in ouders helpen om hun eigen gedragspatroon te identificeren dat bedoeld is om kinderen te laten slapen (bv. in bed kruipen bij het kind), maar die, op lange termijn, een vicieuze cirkel kunnen veroorzaken.

Wat veroorzaakt slaapproblemen bij kinderen

Waarom slaapt mijn kind slecht?

“Het verlies van slaap is vaak te wijten aan de interne werking van een gezin. Slechte gewoonten – die helemaal niet slecht bedoeld zijn! - kunnen gewoon op het kind afgeven. Het heeft alles te maken met de manier waarop kinderen slaapgedrag aanleren, vaak van hun ouders. Er zijn veel factoren bij betrokken, maar het is zeer eenvoudig om in een schadelijke routine verzeild te raken. Als ouders bovendien angstig zijn over slaap, zal het kind dat ook vaak zijn. Daarom is het mijn taak om zowel het kind als de ouder te coachen hoe ze een goede nachtrust krijgen.”

“Slaapstoornissen kunnen ook aan allergieën, het slaap-apneusyndroom, buikpijn, kuchen en verkoudheden, oorontstekingen of aan huidpathologieën zoals atopische dermatitis gerelateerd zijn. Atopische dermatitis of eczeem zal het kind vaak wakker houden. Bijvoorbeeld wanneer een kind met eczeem het einde van zijn slaapcyclus bereikt, zal hij of zij wakker worden en beginnen te krabben.”

Atopische dermatitis en slaap

Wanneer een kind niet kan slapen door het krabben

Een belangrijk kenmerk van atopische dermatitis (eczeem) is dat ouders zich niet bewust zijn van de impact op de slaap. Maar de realiteit is dat verstoorde slaap een van de meest voorkomende problemen is bij kinderen met eczeem.

10-20% van de kinderen hebben eczeem en het kan echt hun slaap beïnvloeden. Tijdens opstoten heeft tot 83% van de kinderen last met in slaap vallen of blijven slapen. De impact van dit probleem op de levenskwaliteit mag niet onderschat worden. In verschillende studies geven ouders van kinderen met atopische dermatitis of eczeem aan dat de verstoring van de slaap op jeuk na het meest negatieve effect heeft op hun levenskwaliteit.

Stress, eczeem en slaap

Stress kan een vicieuze cirkel veroorzaken bij kinderen met atopische dermatitis. Hoe meer stress ze hebben, hoe meer hun eczeem opflakkert en hoe meer het jeukt. Dat maakt het voor hen nog moeilijker om een goede nachtrust te hebben. Dat bezorgt hen nog meer stress... en zo draait de cirkel maar door.

Hoe beïnvloedt slaapverlies mijn kind

Wat is de impact op het dagelijkse leven van mijn kind?

Slaapverlies bij peuters en jonge kinderen kan hun gezondheid en welzijn aantasten, maar ook hun schoolprestaties. Recente studies hebben aangetoond dat kinderen met een onregelmatig slaapritme tot de leeftijd van drie jaar minder goed presteerden in wiskunde, lezen, ruimtelijk bewustzijn en taal. Wie bovendien regelmatig minder dan 10 uur in een nacht sliep, liep een hoger risico om ADHD te ontwikkelen.

“Slaapverlies kan allerhande effecten hebben op kinderen: geen honger, wenen, rusteloosheid, slaperigheid en angst om te gaan slapen.

Bij kinderen met atopische dermatitis of eczeem kan het hen vatbaarder maken voor infecties en gevoeliger voor pijn. Het kan hun cognitieve vermogen aantasten en hun gedrag verstoren, wat tot concentratiestoornissen en emotionele problemen leidt.

Natuurlijk beïnvloedt slaapverlies bij kinderen niet enkel het kind. Het beïnvloedt het hele gezin en veroorzaakt angst bij de ouders, broers en zussen, en brengt spanningen met zich mee in het gezin.”

Wat zou jij doen om je kind te doen slapen?

We vroegen kinderslaapexpert Dr. Sarah Bursaux voorbeelden van de gekste dingen die ouders doen om hun kind in slaap te krijgen.

“Slaapstoornissen hebben zo’n impact op het kind en het gezin dat ouders bereid zijn om alles te proberen en ik denk dat ik zowat alles gezien heb!

Een ouderpaar had de bedtijd van hun kind naar te laat ‘s avonds verplaatst. Het kind kreeg zijn avondeten om 22 uur en zijn bad om middernacht!

Een ander ouderpaar reed rondjes op de ring tot hun kind eindelijk in slaap viel.

Ik herinner me zelfs een gezin dat alle ruimtes in het huis heringericht had om het kind met slaapproblemen te slapen te leggen. De vader sliep in de huiskamer, het kind met slaapproblemen sliep met haar moeder in het bed van de ouders en de broers en zussen in een andere kamer.”

Het is duidelijk dat slaapproblemen in de kindertijd een enorme impact kunnen hebben op het hele gezin.  Lees verder over de inzichten van Dr. Bursaux over hoe om te gaan met slaapstoornissen en ontdek haar 10 top tips hoe je je kind laat slapen zonder naar gekke oplossingen te moeten grijpen!

“Bijna alle slaapstoornissen kunnen aangepakt worden door een huisarts, kinderarts of kinderpsychiater, maar de belangrijkste personen zijn echt de ouders. Vaak kunnen problemen die initieel onoverkomelijk leken in twee of drie sessies opgelost worden.”

Tijdens de eerste sessie, die vaak vrij lang is, zal de zorgprofessional de tijd nemen om te luisteren naar het verhaal van de ouders en het kind. Hij/zij probeert de oorzaken van de slaapstoornis te begrijpen en hoe die zich gebruikelijk uit.

De zorgprofessional zal de volgende 1-2 sessies de kenmerken van een normale slaap uitleggen en voorstellen doen van nieuwe manieren om met de slaapstoornis van het kind om te gaan zonder sedatieve middelen of hypnotica (slaappillen) voor te schrijven.

Het is duidelijk dat slaapproblemen in de kindertijd een enorme impact kunnen hebben op het hele gezin.  Lees verder over de inzichten van Dr. Bursaux over hoe om te gaan met slaapstoornissen en ontdek haar 10 top tips hoe je je kind laat slapen zonder naar gekke oplossingen te moeten grijpen!

10 tips om je kind te laten slapen

. Communicatie is belangrijk: “Leg uit waarom het bedtijd is en waarom slapen belangrijk is. Luister altijd en beantwoord elke vraag van je kind om zich gerust te stellen voor je hem of haar een goede nacht wenst.”

2. Maak slaap vrij van stress: “Slaap zou niet als een uitdaging gezien mogen worden of als een gevecht voor het kind. Help je kind om het te zien als iets rustigs en kalmerend. Een goede manier om dat te bereiken is hem of haar een zekere zelfstandigheid te geven over slaap. Je kan ze hun pyjama laten kiezen, of welk verhaaltje je moet voorlezen, enz.”

3. Slaap niet bij je kind in bed: “Het doel van elke slaaptherapie is dat het kind leert om zelf in zijn of haar eigen bed in slaap te vallen. Bij je kind in bed kruipen kan de enige oplossing lijken als iedereen uitgeput is en jij ten einde raad bent, maar houd je langetermijndoelstellingen in je achterhoofd! Wanneer je je kind bij jou in bed laat kruipen of jij bij hen gaat liggen, heb je een precedent gecreëerd dat de zaken later alleen maar moeilijker maakt.”

4. Laat je kind elke dag op hetzelfde uur eten: “Consequente eettijden helpen om een algemene consequente routine op te stellen die de slaaphygiëne helpt.”

5. Doe dutjes op een vast tijdstip: “Kinderen hebben nood aan een slaaproutine. Houd je elke dag aan dezelfde tijdstippen voor een dutje en laat je kind niet dutten in de uren voor het moet gaan slapen.”

6. Pas een goede slaaphygiëne toe: “Om goed te slapen heeft een kind nood aan een consequente routine zoals een bad en een verhaaltje voor het slapengaan. En je moet je elke dag aan hetzelfde tijdstip houden om te gaan slapen en op te staan.”

7. Pak onderliggende oorzaken aan die de slaap verstoren: “Soms is er een medische reden waarom een kind niet kan slapen, zoals jeuk door atopische dermatitis. Behandel eerst de huidpathologie, pas daarna deze tips toe zoals je dat voor elk ander kind zou doen.” [link naar Sleepikar Artikels 1 & 2]

8. Noteer je vorderingen: “Het is een goed idee om een kalender en stickers te gebruiken om de slaap van je kind in kaart te brengen. Wanneer hij of zij een goede nachtrust heeft gehad, kan je je kind belonen met een van zijn favoriete stickers. En met de waarde van de stickers in de week zou je kind een snoepje van zijn of haar keuze kunnen verdienen.”

9. Verhaaltjes voor het slapengaan werken: “Een van de meest eenvoudige dingen die je kan doen om je kind te helpen slapen is hem of haar een verhaaltje voorlezen. Dat leidt af van zorgen over niet slapen en staat het kind vaak toe om in te dommelen. Sommige jongere kinderen vinden het zelfs leuk om steeds hetzelfde verhaaltje of kortverhaaltje te horen, omdat het helpt om een ritueel te maken van naar bed gaan. Waarom zing je niet steeds hetzelfde liedje of zeg je dezelfde geruststellende woorden voor je het licht dooft?”

10. Stel duidelijke regels: “Leg klaar en duidelijk uit aan je kind in een taal die hij of zij begrijpt dat eens je goede nacht gewenst hebt dat het tijd is om te gaan slapen. Stel hem of haar gerust dat je ernaar uitkijkt om morgenvroeg samen van een nieuwe dag te genieten.”

* https://nationaleczema.org/helping-your-child-with-eczema-sleep/
** https://www.scratchsleeves.co.uk/importance-of-sleep-eczema-babies-toddlers/

  • Facebook
  • Pin

Aanbevolen producten

Alle producten bekijken