Microbioom: het levend schild dat bijdraagt aan een gelukkige huid

Img_Microbioom: het levend schild dat bijdraagt aan een gelukkige huid

In dermatologische artikelen of naslagwerken duikt regelmatig de term ‘barrièrefunctie’ op. Maar wat betekent dat precies? Destijds werd de term voornamelijk gebruikt door medici om te verwijzen naar de laag dode huidcellen die het huidoppervlak bedekt, in combinatie met de waterdichte olieachtige laag erboven. Deze 2 lagen voorkomen samen dat externe agressoren (allergenen, irriterende stoffen, vervuiling …) de diepere huidlagen kunnen bereiken en binnendringen. Intussen staat de wetenschap al heel wat verder wat betreft de kennis van de barrièrefunctie, mede door de ontdekking van het microbioom.

Barrière-disfunctie: als het afweermechanisme van de huid afbrokkelt

De gevoelige, reactieve, of makkelijk geïrriteerde huid vertoont vaak een slechte werking van de barrièrefunctie. Of anders gezegd: de huid is niet langer optimaal beschermd tegen invloeden van buitenaf. Dat betekent dus dat de huid, die eigenlijk fungeert als een eerste verdedigingslinie tegen de buitenwereld, haar beschermende rol niet kan vervullen. Hoe meer de huid geïrriteerd raakt, hoe droger en vatbaarder ze wordt. Helaas komt de huid op die manier in een vicieuze cirkel van gevoeligheden en irritaties terecht.

Kunnen bacteriën die vicieuze cirkel doorbreken?

Door recente ontwikkelingen in het onderzoek naar het microbioom – het geheel aan organismen dat het huidoppervlak bevolkt – diende men ook de barrièrefunctie te herzien. Waarom?
- Wanneer er een barrière-disfunctie is, is de biodiversiteit van het microbioom op het huidoppervlak verstoord.
- Wanneer de bacteriële diversiteit (nuttige bacteriën) zich herstelt, kalmeert en herstelt ook de huid.

De ‘gewone’ traditionele moisturizers zijn tegenwoordig behoorlijk retro. Om de symptomen van gevoeligheid langdurig te verlichten en het comfort van de huid te herstellen, focussen meer hedendaagse hydraterende verzorgingsproducten zich op de samenstelling van de barrières: de kostbare lipiden (vetten) en het kwetsbare microbioom.

Huid & bacteriën: de perfecte match!

De huid leeft in symbiose met haar microbiële populaties. Er is dus sprake van een samenwerkingsvoordeel tussen de huid en het microbioom:
- Nuttige bacteriën dragen bij tot het afweren van bacteriën die ontstekingen veroorzaken.
- Er wordt een constante dialoog gevoerd tussen de nuttige bacteriën en de huid om deze laatstgenoemde kalm en comfortabel te houden.

De bevriende of nuttige bacteriën helpen de huid met andere woorden bij de prestaties van de inmiddels bekende ‘barrièrefunctie’  en bij het doorbreken van de vicieuze cirkel van ’irritaties’ en droogte.

Welke bacteriën zijn vrienden, welke bacteriën zijn vijanden?

Als het over het cultiveren van een gezond microbioom gaat, is diversiteit het sleutelwoord. Elke vierkante centimeter huid huisvest niet minder dan een biljoen microben. En hoe diverser die (nuttige) bacteriën, hoe gezonder de huid! We delen graag een vergelijking van Fun Facts die stelt dat het aantal micro-organismen op de menselijke huid, namelijk 1.000.000.000.000 (1 biljoen) overeenkomt met een tienvoud van het aantal sterren in de Melkweg. We kunnen echter niet al deze bacteriën ‘nuttige bacteriën’ noemen. Sommige bacteriën breken de lipiden zelfs af waardoor ontstekingen de bovenhand kunnen krijgen. Gelukkig beschikken we over een microbioom om te voorkomen dat deze vijanden de huid bezetten!

Zijn prebiotica de toekomst van de huidverzorging?

Een gezonde huid is het perfecte ‘kweekmedium’ voor nuttige bacteriën. Het is er warm, vochtig en rijk aan voedingsstoffen. Maar om de meest gastvrije omgeving op te bouwen voor nuttige bacteriën is een helpende hand soms meer dan welkom …

De top 3 boosters voor nuttige bacteriën

- Vocht: hoe droger de huid, des te minder bacteriën er zich kunnen huisvesten.
- Nutriënten: diverse mineralen en spoorelementen kunnen de groei van nuttige bacteriën stimuleren.
- Bronnen van koolstof en stikstof: bijvoorbeeld ceramide-3.8

De huid wordt dagelijks opgejaagd door negatieve omgevingsfactoren die het evenwicht van het microbioom kunnen beïnvloeden en wijzigen. Het resultaat? Een droge, meer prikkelbare en meer reactieve huid … Vooruitstrevende research naar het microbioom opende gelukkig de deur naar een gloednieuw tijdperk van prebiotische huidverzorging. Door in te spelen op de diversiteit van de huid, kunnen deze bacteriën-boosters wel eens de innovatieve doorbraak zijn waarop de huid zat te wachten.

Alle wetenschappelijke informatie waarnaar in dit artikel wordt verwezen, is gebaseerd op het artikel ‘The Role of Cutaneous Microbiota Harmony in Maintaining a Functional Skin Barrier’ door H. Baldwin et al, gepubliceerd in ‘The Journal of Drugs in Dermatology’ in 2017.

• Pin