Een betere huid bij kanker

Je huid verzorgen en je beter voelen tijdens een kankerbehandeling

Hoe sporten je kan helpen tijdens een kankerbehandeling

Share this article

  • 0
  • Facebook
  • Pin

Rust kan wonderen verrichten. Maar hetzelfde geldt voor beweging. Tegenwoordig is wetenschappelijk bewezen dat ook lichamelijke activiteit vanaf het moment van diagnose gunstig is. Yoga, pilates en rustig bewegen helpen tegen vermoeidheid, tegen terugval en tegen de bijwerkingen van behandelingen, in het bijzonder gewrichts- en spierpijn. Extra mooi meegenomen? Het vertrouwen in je eigen lichaam dat je langzaam maar zeker terugwint.


Waarom yoga of pilates tijdens een kankerbehandeling?

Tijdens een kankerbehandeling sta je voor een enorme uitdaging. Het is dan ook normaal dat je zowel fysiek als mentaal vermoeid bent door de behandeling zelf en gestresseerd bent omdat je het vertrouwen in je lichaam even kwijt bent. Een aangepaste lichaamsbeweging in de vorm van pilates of yoga kan je helpen om terug fitter te worden en te ontspannen zodat je kleine, dagelijkse inspanningen beter aankunt.

Yoga in het bijzonder zorgt voor ontspanning en vermindert stress door een diepgaande focus te leggen op je ademhaling. Zo kun je je heroriënteren op het huidige moment en word je je bewuster van je emoties. Via de oefeningen en ademhalingstechnieken leer je omgaan met pijn, leer je je emoties een plaats te geven en om te gaan met eventuele andere ongemakken.

Neem je voorzorgen

Je oefent onder je eigen verantwoordelijkheid. Vraag bij twijfel over een oefening advies aan je arts of fysiotherapeut. De oefeningen die hier worden voorgesteld, zijn voor iedereen haalbaar, zolang ze geen pijn veroorzaken. Luister naar je lichaam en forceer geen beweging. Denk eraan om te ademen terwijl je de bewegingen uitvoert, blokkeer nooit je ademhaling. Adem terwijl je je buik intrekt, tijdens de beweging die van jou de grootste inspanning vraagt. Je kan tussen elke oefening rusten of ze uitvoeren zoals in de video wordt getoond.