Een betere huid bij kanker

Je huid verzorgen en je beter voelen tijdens een kankerbehandeling

Beter eten: hoe je voeding kan helpen tijdens een kankerbehandeling

Share this article

  • 2
  • Facebook
  • Pin

Dat je eetgewoontes veranderen voor en tijdens de behandeling is niet meer dan normaal. Een verminderde eetlust alsook smaakveranderingen komen vaak voor, maar toch is het erg belangrijk om goede eetgewoontes te blijven behouden. Ook al kan voeding je an sich niet ‘genezen’, het kan wel je behandeling ondersteunen en je immuunsysteem een boost geven. Deze zes tips helpen je op weg.


Allereerst: vraag altijd om een persoonlijk advies van je behandelende dokter. In functie van je medische geschiedenis, individuele fysiologie en het nemen van bepaalde medicijnen of behandelingen kan het onderstaande advies variëren.

1.  Beperk je suikerinname en in het bijzonder de inname van snelle en geraffineerde suikers. Ze zijn moeilijker verteerbaar en geven je een valse energieboost die onvermijdelijk voor een vermoeidheidsdip zal zorgen. Kies in de plaats voor trage suikers die makkelijker verteerbaar zijn zoals zetmeel of fructose en vervang je suikerklontje in je koffie of thee door een natuurlijk alternatief zoals stevia, suiker uit kokos of berk of ahornsiroop.
2.  Vermijd zo veel mogelijk ‘slechte’ vetten en verzadigde vetzuren die je vaak in bewerkte industriële producten terugvindt. Goede vetten in de vorm van omega 3, 6 en 9 zijn dan wel weer aan te raden. Je vindt ze onder andere terug in noten, vette vis, avocado’s en plantaardige oliën. Ze ondersteunen niet alleen je immuunsysteem maar hebben ook een positief effect op je gemoedstoestand en je bloeddruk.
3.  Laat gluten even voor wat ze zijn: tijdens je behandeling kunnen ze ontstekingen in de hand werken. Kies in de plaats voor volle granen en alternatieve peulvruchten rijk aan vezels en eiwitten, zoals rijst, quinoa, linzen en kikkererwten.
4.  Denk aan je 5 porties fruit en groenten per dag, ze zorgen voor de nodige portie vitamines en anti-oxidanten, essentieel voor een goede celfunctie. Een goede maatstaf? Vul je bord voor je lunch en je avondeten voor de helft met  groenten. Eet fruit bij je ontbijt of als vieruurtje, maar best niet na een maaltijd, omdat dit je spijsvertering vertraagt.
5.  Probiotica zijn essentieel voor onze darmflora en ondersteunen onze aangeboren immuniteit. Voeg dus gerust wat yoghurt, kefir, zuurkool, tamari-saus en melk-gefermenteerde producten toe aan het menu.
6.  Denk eraan om jezelf goed te hydrateren! Breng water op smaak met een schijfje limoen, munt of gember (uitstekend tegen misselijkheid). Denk ook aan kruiden- en bloemeninfusies, warm of bevroren. Vermijd frisdrank en suikerhoudende dranken, evenals alcohol.